Верховна Рада в першому читанні підтримала обмеження доступу до окремих судових рішень в реєстрі

Поділитись:
WhatsApp
Viber

У Верховній Раді пройшов перше читання законопроєкт щодо запобігання розголошенню окремих відомостей у текстах судових рішень. За проголосували 250 народних депутатів.

Документом пропонується обмежити на час воєнного стану загальний доступ до судових рішень у кримінальних провадженнях щодо:

  • фігурантів кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки;
  • у сфері охорони державної таємниці;
  • недоторканності державних кордонів;
  • забезпечення призову та мобілізації, або проти встановленого порядку несення військової служби.

«У таких судових рішеннях здебільшого залишається відкритою інформація про посаду та місце роботи особи, що підозрюється чи обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, а також обставини вчинення кримінального правопорушення, що потенційно може становити загрозу національній безпеці України. Тому вбачається доцільним відтермінувати загальний доступ до судових рішень у кримінальних провадженнях щодо осіб які підозрюються чи обвинувачуються у вчиненні окремих кримінальних правопорушень (державна зрада, колабораційна діяльність тощо)», – зазначається у пояснювальній записці до законопроєкту.

Відкриття доступу до цих рішень передбачено через рік після закінчення воєнного стану.

Також пропонується лише через рік після внесення до Реєстру відкривати доступ до ухвал про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів, про відмову у задоволенні клопотання про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів, про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи, про відмову у задоволенні клопотання про обшук житла чи іншого володіння особи, про дозвіл на проведення негласної слідчої (розшукової) дії, про відмову у задоволенні клопотання про проведення
негласної слідчої (розшукової) дії у кримінальних провадженнях.

Пропонується крім того обмежити публікацію у текстах судових рішень, що відкриті для загального доступу, таких відомостей:

  • найменування органів військового управління, з’єднань, військових частин, вищих навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій;
  • найменування суб’єктів, які входять до складу оборонно-промислового комплексу України;
  • адреси місць розташування та найменування об’єктів критичної інфраструктури;
  • адреси місць розташування та найменування об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Такі відомості пропонується замінювати літерними або цифровими позначеннями.

Також автори законопроєкту пропонують на час дії воєнного стану, якщо судовий розгляд відбувався у відкритому судовому засіданні, але розголошення окремої інформації на переконання суду «може зашкодити безпеці», надати суду право при направленні рішення до Реєстру визначити відповідну інформацію такою, що не підлягає розголошенню (опублікуванню). Тобто суд сам зможе вирішувати, які рішення слід виключити з публічного доступу.

Зазначимо, що у березні Transparency International Ukraine звернулося до народних депутатів України із закликом відхилити законопроєкти, що передбачають обмеження доступу до судового реєстру та дозволяють не проводити запис судових засідань:

«Обмеження доступу до судових рішень відкине Україну на десятки років назад у демократичному поступі – до рівня Росії і Білорусі – і становитиме небезпеку для подальшого процесу інтеграції до Європейського Союзу. Наразі народні депутати України планують непропорційно обмежити українців вільно отримувати інформацію, яка становить значний суспільний інтерес, зокрема про рішення, докази у справах, а також про осіб, обвинувачених і засуджених за вчинення цих злочинів.

Закликаємо Верховну Раду України відхилити законопроєкти №7033д та №8359 як такі, що є шкідливими для системи правосуддя та свободи слова, доступу громадськості до публічної інформації, особливо в під час війни та після її завершення», – наголосили в організації.