Причини нерівномірного зносу гальмівних колодок

Гальмівні накладки відіграють ключову роль в ефективності гальмування та безпеці руху. Від їхнього стану залежить зчеплення колеса з дорогою та гальмівний шлях. Нормальний знос колодки в машині становить близько 30–40 тис. км пробігу. За нерівномірного зносу на окремих ділянках товщина накладки зменшується швидше, ніж на інших. Це призводить до низки негативних наслідків: вібрації та підвищеного шуму під час гальмування, локального перегріву тонких ділянок, зниження ефективності уповільнення через зменшення реальної площі зіткнення з диском. У підсумку страждає рівномірність взаємодії поверхонь, що труться — виникають пікові навантаження, концентрація високих температур, ймовірність задирання металу або руйнування накладки. Автомобіль втрачає керованість, що стає причиною ДТП.
Чому колодки зношуються нерівномірно
Основні причини нерівномірного зносу:
- Порушення регулювання кутів встановлення коліс або несправності підвіски. Через це вони відхиляються від ідеального положення, і контакт колодки з диском стає нерівномірним, з’являються зони підвищеного тиску.
- Несправності або відмова підсилювача гальм або антиблокувальної системи (ABS). Найчастіше це втрата герметичності гідроприводу та витік рідини.
- Забруднення поверхонь, що труться, через негерметичність супортів, заїдання або зношування манжет. Чужорідні частинки на поверхні спричиняють підвищений абразивний знос окремих ділянок.
- Деформація деталей підвіски, пошкодження маточинних підшипників. Порушується паралельність встановлення запчастин щодо дисків, виникає неправильний контакт. Аналогічно діє овальність і биття гальмівних механізмів.
- Заклинювання поршня супорта. Призводить до постійного притискання деталі до диска, навіть коли автомобіль не гальмує.
- Пошкодження пильовика. Несправний елемент дозволяє бруду та волозі проникати всередину супорта, призводячи до заклинювання поршня.
- Використання неякісних виробів. Матеріал накладки не забезпечує необхідного зчеплення з диском, має недостатню твердість або нерівномірну структуру.
Які колодки зношуються швидше — передні чи задні
Зазвичай передні компоненти зношуються швидше. Це пов’язано з такими факторами:
- На передні гальма припадає більше навантаження під час гальмування. Через перенесення ваги автомобіля на передню вісь і колеса діє приблизно 70% сили гальмування.
- Передні колеса частіше блокуються за різкої зупинки. Це призводить до більшого зносу деталей через прослизання поверхнею дисків.
- Передні гальма залучені значно активніше в умовах міського циклу — розгін, гальмування, зупинка тощо.
- Передні гальмівні механізми менші за розмірами, ніж задні. Вони швидше перегріваються, а це прискорює знос фрикційного матеріалу накладок.
Для рівномірного зносу рекомендується періодично міняти передні та задні колодки парами (одночасно), а не окремо.