Причини нерівномірного зносу гальмівних колодок

Поділитись:
WhatsApp
Viber

Гальмівні накладки відіграють ключову роль в ефективності гальмування та безпеці руху. Від їхнього стану залежить зчеплення колеса з дорогою та гальмівний шлях. Нормальний знос колодки в машині становить близько 30–40 тис. км пробігу. За нерівномірного зносу на окремих ділянках товщина накладки зменшується швидше, ніж на інших. Це призводить до низки негативних наслідків: вібрації та підвищеного шуму під час гальмування, локального перегріву тонких ділянок, зниження ефективності уповільнення через зменшення реальної площі зіткнення з диском. У підсумку страждає рівномірність взаємодії поверхонь, що труться — виникають пікові навантаження, концентрація високих температур, ймовірність задирання металу або руйнування накладки. Автомобіль втрачає керованість, що стає причиною ДТП.

Чому колодки зношуються нерівномірно

Основні причини нерівномірного зносу:

  1. Порушення регулювання кутів встановлення коліс або несправності підвіски. Через це вони відхиляються від ідеального положення, і контакт колодки з диском стає нерівномірним, з’являються зони підвищеного тиску.
  2. Несправності або відмова підсилювача гальм або антиблокувальної системи (ABS). Найчастіше це втрата герметичності гідроприводу та витік рідини.
  3. Забруднення поверхонь, що труться, через негерметичність супортів, заїдання або зношування манжет. Чужорідні частинки на поверхні спричиняють підвищений абразивний знос окремих ділянок.
  4. Деформація деталей підвіски, пошкодження маточинних підшипників. Порушується паралельність встановлення запчастин щодо дисків, виникає неправильний контакт. Аналогічно діє овальність і биття гальмівних механізмів.
  5. Заклинювання поршня супорта. Призводить до постійного притискання деталі до диска, навіть коли автомобіль не гальмує.
  6. Пошкодження пильовика. Несправний елемент дозволяє бруду та волозі проникати всередину супорта, призводячи до заклинювання поршня.
  7. Використання неякісних виробів. Матеріал накладки не забезпечує необхідного зчеплення з диском, має недостатню твердість або нерівномірну структуру.

Які колодки зношуються швидше — передні чи задні

Зазвичай передні компоненти зношуються швидше. Це пов’язано з такими факторами:

  1. На передні гальма припадає більше навантаження під час гальмування. Через перенесення ваги автомобіля на передню вісь і колеса діє приблизно 70% сили гальмування.
  2. Передні колеса частіше блокуються за різкої зупинки. Це призводить до більшого зносу деталей через прослизання поверхнею дисків.
  3. Передні гальма залучені значно активніше в умовах міського циклу — розгін, гальмування, зупинка тощо.
  4. Передні гальмівні механізми менші за розмірами, ніж задні. Вони швидше перегріваються, а це прискорює знос фрикційного матеріалу накладок.

Для рівномірного зносу рекомендується періодично міняти передні та задні колодки парами (одночасно), а не окремо.